Hvordan gør man tandrensninger mindre smertefulde?

Hvordan gør man tandrensninger mindre smertefulde?

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Hvis du ikke bryder dig om at få dine tænder renset, så er du ikke alene. De fleste hader at få deres tænder renset. Da det kan være en smertefuld oplevelse. Den bedste måde at undgå smerten på er ved at få tandrensninger ofte. Jo oftere du besøger din tandlæge i københavn, desto mindre er der at rense, hvilket gør tandrensningen mindre invasiv.

Hvis du venter for længe med at besøge din tandlæge i københavn, sørger dit immunforsvar til at opbygge skidt på tænderne og det gør tandkødet meget mere følsomt over for berøring. Tandrensningerne er mere smertefulde hvis du udskyder dem, fordi snavs har haft længere tid til at ophobe sig – hvilket betyder, at der er mere arbejde for din tandlæge.

Her er nogle tips til at gøre tandrensning mindre smertefuld inden dit næste besøg hos din tandlæge i københavn.

  1. Snup en panodil før og efter. Dette kan hjælpe med smerte både under og efter tandrensningen. Overvej at tage omkring 600 til 800 mg en time før rengøringen og derefter igen seks timer efter rengøringen. Dette reducerer den inflammatoriske reaktion.
  2. Spørg din tandlæge i københavn om du kan få bedøvelse – det skal du kun gøre hvis tandrensninger gør dig meget nervøs, da det koster ekstra at få bedøvelse. Tandlægen kan putte bedøvelses salve på dine gummer og det fungerer godt for mange mennesker.
  3. Brug en tandpasta til sensitive tænder. Skift til en tandpasta som Sensodyne.
  4. Undgå at gummerne trækker sig tilbage, da det gør tænderne mere følsomme.
  5. Gør mere ud af din mundhygiejne. Børst og brug tandtråd efter hvert måltider. Skrab evt. tungen. Det lyder simpelt, men jo bedre din mundhygiejne er, jo lettere er det. Hvis du bruger tandtråd hver eneste dag reducerer du tandlægens job med 40% ved en tandrensning.
  6. De fleste af os børster vores tænder alt for hårdt, det beskadiger tænderne og gør dem følsomme. Børstning med den forkerte bevægelse gør dine tænder mere porøse og dermed mere følsomme.
  7. Brug en elektrisk tandbørste. En elektrisk tandbørste kan hjælpe dig med at børste mere forsigtigt, fordi tandbørsten gør arbejdet for dig. Hvis du har tendens til at overbørste, kan du skifte til en elektrisk tandbørste.

Hvis du har flere spørgsmål til god tandhygiejne og tandrensning – så spørg din tandlæge i københavn.